Serviciul asistență socială

PROGRAM BIROUL PLĂTI – PRESTAȚII SOCIALE, GHIȘEUL NR.6

Luni-Joi: 9.00-14.30        Vineri: 9.00-12.30

Societățile de transport interurban auto cu care DGASPC-TR a încheiat convenții privind asigurarea facilitaților de transport pentru persoanele cu handicap in baza Legii 448/2016   > Apăsați pentru download ! <

Serviciul Asistență Socială format din:

  • Compartiment prevenire marginalizare socială și asistență persoane vârstnice;
  • Compartiment Evidenţă, Plată Prestaţii Sociale şi Locuire Incluzivă;
  • Compartiment Management de Caz pentru Adulți, Adulți cu Dizabilități și Monitorizare Servicii Sociale.

Compartiment prevenire marginalizare socială și asistență persoane vârstnice are următoarele atribuţii:

  1. colaborarea în elaborarea proiectului Planului Judeţean de Incluziune Socială pentru domeniul asistență socială;
  2. colaborarea în monitorizarea activităţilor şi termenelor stabilite pentru prevenirea sau reducerea sărăciei şi promovarea incluziunii sociale, conform Planului Judeţean de Incluziune Socială pentru domeniul asistenta socială;
  3. elaborarea şi gestionarea, pe baza colaborării cu autoritatile publice locale şi cu alte institutii, a bazei de date cu persoanele aflate în situaţii de risc marginal, potenţiali beneficiari de servicii sociale cum sunt: persoane adulte cu sau fara handicap, persoane varstnice, persoane cu nevoi sociale care se confrunta cu riscul marginalizarii;
  4. centralizarea si monitorizarea informaţiilor despre dinamica numărului persoanelor cu handicap;
  5. colaborarea cu organizaţiile neguvernamentale şi alţi reprezentaţi ai societăţii civile pentru diversificarea serviciilor sociale în funcţie de nevoile comunităţii pentru persoanele adulte aflate în situaţii de risc marginal;
  6. asigură, la cerere, informare, consultanţă si consiliere de specialitate privind drepturile si facilitatile pentru persoane cu handicap si modul de acordare a acestora, conform legislatiei in vigoare;
  7. monitorizarea serviciilor de ingrijire acordate persoanelor varstnice prin colaborarea cu autoritatile publice;
  8. evidenta serviciilor de ingrijire la domiciliu a persoanelor varstnice existente la nivelul autoritatilor publice din judet;
  9. asigurarea, la cerere, a consultantei de specialitate privind drepturile si facilitatile pentru persoanele varstnice si modul de acordare al acestora, conform legislatiei in vigoare;
  10. crearea si gestionarea unei baze de date a beneficiarilor din centrele rezidentiale pentru persoanele varstnice;
  11. introducerea in baza de date D-Smart a dispozitiilor privind plata indeminizatiei lunare pentru persoanele cu handicap grav emise de catre primariile din judet si a contractelor de angajare a asistentilor personali;
  12. colaboreaza pentru elaborarea procedurilor de lucru specifice compartimentului;
  13. asigură managementul de caz pentru persoana vârstnică;
  14. îndeplineste orice alte atribuţii stabilite, de conducerea Directiei generale, in limitele legii.

Compartimentul evidenţă, plată prestaţii sociale şi locuire incluzivă are următoarele atribuţii:

  1. primeşte, verifică şi înregistrează cererile si documentele de stabilire a dreptului la facilitati pentru persoanele care deţin certificate de încadrare in grad de handicap;
  2. monitorizeaza schimbarile aparute in situatia familiala si locativa a persoanelor cu handicap care beneficiaza de prestatii şi facilităţi sociale aflate in evidenta, din judetul Teleorman, conform legislaţiei în vigoare;
  3. acordă facilităţi de transport gratuit urban si interurban persoanelor cu handicap, conform legislaţiei în vigoare, precum şi altor categorii de persoane prevăzute de legislatia ce reglementeaza drepturile persoanelor cu handicap (insotitori, asistenti personali);
  4. primirea, transmiterea spre înregistrare și operare în baza de date a cererilor privind decontarea carburantului persoanelor incadrate în grad de handicap grav și accentuat, conform legislaţiei în vigoare;
  5. valideaza certificatele de handicap pentru acoradrea drepturilor cuvenite, precum si incetarea drepturilor in urma decesului/ transferului , etc.
  6. creaza, gestioneza şi actualizează permanent baza de date a persoanelor cu handicap din judeţul Teleorman, atât neinstituţionalizate, cât şi instituţionalizate, cu toate aspectele menţionate de lege;
  7. intocmeste, păstreaza si arhiveaza dosarele administrative ale persoanelor cu handicap aflate in evidenta, care beneficiaza de prestatiile si facilitatile prevazute de lege;
  8. întocmeşte documentele pentru acordarea, suspendare, incetarea prestatiilor sociale lunare;
  9. intocmeste lunar propuneri in vederea fundamentarii necesarului de credite bugetare pentru decontarea carburantului de care beneficiaza gratuit persoanele cu handicap grav si accentuat;
  10. asigurarea bazei de date a persoanelor cu handicap în regim instituţionalizat sau neinstituţionalizat, din judeţul Teleorman, pe grade şi tipuri de handicap, a asistenţilor personali/indemnizatiilor lunare, resurse alocate şi plătile efectuate şi întocmirea raportărilor statistice lunare, trimestriale, semestriale şi anuale necesare;
  11. realizeaza si transmite lunar sau de cate ori este necesar, exportul bazei de date (D-SMART) catre MMPS – ANPDCA pentru realizarea /actualizarea Registrului electronic de evidenta a persoanelor cu handicap;
  12. primește și intocmeste documentatia şi asigura plata drepturilor cuvenite restante;
  13. răspunde scrisorilor şi sesizărilor persoanelor cu handicap sau ale unor institutii cu privire la acordarea drepturilor prevăzute de lege;
  14. intocmeste lunar propuneri in vederea fundamentarii necesarului de credite bugetare pentru plata transportului interurban si necesarului de credite bugetare pentru plata dobanzilor la creditele persoanelor cu handicap, conform graficelor de rambursare, de care beneficiaza gratuit persoanele cu handicap grav si accentuat;
  15. colaborează cu asociaţii ale persoanelor cu dizabilităţi care activeaza în acest domeniu;
  16. colaborează cu secretariatul Comisiei de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulţi si Comisiei pentru Protectia Copilului, precum si cu celelalte compartimente/servicii din structura Directiei generale;
  17. colaborează cu asistenţii sociali din cadrul primăriilor de la nivelul judetului;
  18. întocmeşte raportări/situaţii/lucrări statistice lunare, trimestriale, anuale şi/ sau ori de câte ori este necesar către diferite instituţii , asociaţii, etc.
  19. transmite spre plata borderourile nominale cu persoanele care beneficiaza de decontarea carburantului și plata dobanzilor la creditele acordate persoanelor cu handicap;
  20. transmite spre plata facturile și documentele justificvative (deconturi, centralizatoare și cupoane statistice) pentru decontarea trasportului interurban;
  21. transmiterea lunara a bazei de date, prin export în programul Diamant către A.J.P.I.S. Teleorman, în vederea efectuarii platii prestatiilor sociale, conform drepturilor stabilite prin dispoziția Directorului General al D.G.A.S.P.C. Teleorman;
  22. primirea, transmiterea spre inregistrare și operarea în baza de date a solicitarilor persoanelor cu handicap/ alte D.G.A.S.P.C. -uri pentru eliberare de adeverinte tip ,, negatie’’ privind existența persoanei cu handicap în baza de date a institutiei și acordarea prestatiilor sociale;
  23. primirea, transmiterea spre inregistrare și operarea în baza de date a cererilor persoanelor cu handicap pentru transferul dosarelor administrative către alt judet;
  24. primirea, transmiterea spre inregistrare și operarea în baza de date a cererilor persoanelor cu handicap /asistenti personali /insotitori privind scutirea de la plata tarifului de utilizare a reţelelor de drumuri naţionale prin transmiterea acestora si a situatiei centralizatoare catre Compania Nationala de Drumuri si Poduri Bucuresti, precum si eliberarea documentului care justifica scutirea;
  25. primirea, transmiterea spre inregistrare și operarea în baza de date a cererilor persoanelor cu handicap privind eliberarea acordului institutiei pentru plata indemnizatiei lunare de insotitor sau angajarea asistentului personal pentru persoanele incadrate in grad de handicap grav cu asistent personal si transmiterea catre primariile de domiciliu a acordului institutiei;
  26. primirea, transmiterea spre inregistrare, centralizarea si transmiterea catre A.N.P.D.P.D. a solicitarilor persoanelor cu handicap privind acordarea anumitor facilitati acodate in baza unor proiecte pe fonduri europene (card european pentru dizabilitate, voucher dispozitive si tehnologii asistive si de acces);
  27. asigurarea unei administrări corecte şi eficiente a reţelei de locuinţe incluzive în comunitate potrivit legislației specifice;
  28. colaboreaza pentru elaborarea procedurilor de lucru specifice compartimentului;
  29. îndeplineste orice alte atribuţii stabilite, de conducerea Directiei generale, in limitele legii.

Compartiment Management de Caz pentru Adulți, Adulți cu Dizabilități și Monitorizare Servicii Sociale are următoarele atribuţii:

  1. monitorizeaza beneficiarii incadrati in grad de handicap aflati in centrele rezidentiale din structura directiei;
  2. pastreaza legatura cu autoritatile publice locale pentru informare cu privire la serviciile sociale acordate persoanelor cu handicap la nivelul comunitatii;
  3. intocmeste si transmite spre avizare S.E.C.P.A.H. planurile individuale de servicii pentru persoanele ce obtin certificate de incadrare in grad de handicap;
  4. transmite planurile individuale de servicii autoritatilor publice locale de la domiciliul persoanelor cu handicap, cât și persoanelor incadrate în grad de hanicap grav cu asistent personal;
  5. colaborareaza cu autorităţilor administraţiei publice locale, acordă sprijin şi consultanţă in vederea monitorizarii persoanelor cu handicap din localitate, schimb de date şi informaţii;
  6. coordonarea metotologica a activităţii serviciilor publice locale de asistenţă socială din judeţul Teleorman, acordă sprijin, consiliere in vederea furnizarii serviciilor sociale in comunitate;
  7. asigura sprijin serviciilor publice locale de asistenţă socială in instruirea asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav;
  8. asigurarea managementului de caz ca metodă de coordonare şi integrare a tuturor activităţilor destinate grupurilor vulnerabile, de organizare şi gestionare a măsurilor de asistenţă socială specifice, realizate de către asistenţii sociali şi/sau diferiţi specialişti, în acord cu obiectivele stabilite în planurile de intervenţie;
  9. asigurarea procesului de acordare a serviciilor sociale care va cuprinde următoarele etape obligatorii: evaluarea iniţială;
  10. evaluarea complexă;
  11. elaborarea planului de servicii ( PIS, PP sau PPV);
  12. elaborarea planului de acțiune ( plan individual de servicii);
  13. implementarea măsurilor prevăzute în planul de intervenţie şi în planul individualizat;
  14. monitorizarea şi evaluarea acordării serviciilor.
  15. elaborarea procedurilor de lucru specifice compartimentului.
  16. asigură coordonarea şi îndrumarea metodologică a activităţii serviciilor publice de asistenţă socială de la nivelul oraşelor, municipiilor, comunelor în ceea ce priveşte desfăşurarea procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi.
  17. îndeplinirea a oricăror alte atribuţii stabilite, de conducerea Directiei generale.

 

In domeniul protectiei si promovarii drepturilor persoanelor cu handicap:

Legislatie specifica:

 Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata cu modificarile si completarile ulterioare;

– H.G. nr.268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;

Persoanele cu handicap sunt acele persoane cărora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate, le împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale.

Persoanele cu handicap beneficiază de drepturi la:

1.) ocrotirea sănătăţii – prevenire, tratament şi recuperare;
2.) educaţie şi formare profesională;
3.) ocuparea şi adaptarea locului de muncă, orientare şi reconversie profesională;
4.) asistenţă socială, respectiv servicii sociale şi prestaţii sociale;
5.) locuinţă, amenajarea mediului de viaţă personal ambiant, transport, acces la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional;
6.) petrecerea timpului liber, acces la cultură, sport, turism;
7.) asistenţă juridică;
8) facilităţi fiscale;
9.) evaluare şi reevaluare prin examinarea la domiciliu a persoanelor nedeplasabile de către membrii comisiei de evaluare, la un interval de 2 ani.

Persoanele cu handicap au următoarele obligaţii:

  1. să se prezinte din oficiu pentru evaluare/reevaluare la structurile competente în domeniu;
  2. să se prezinte din oficiu pentru reevaluare la comisiile de evaluare pentru încadrarea în grad şi tip de handicap, cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate al certificatului de încadrare în grad şi tip de handicap;
  3. să se prezinte pentru reevaluare, la solicitarea structurilor competente în domeniu, cu excepţia persoanelor cu handicap a căror afecţiune a generat deficienţe funcţionale şi/sau structural-anatomice într-un stadiu ireversibil, care nu pot urma programe de recuperare şi pentru care comisia de evaluare a stabilit un termen permanent de valabilitate a certificatului de încadrare în grad şi tip de handicap;
  4. să depună diligenţele necesare pentru a beneficia de drepturile prevăzute de lege;
  5. să urmeze activităţile şi serviciile prevăzute în planul de recuperare pentru copilul cu handicap, respectiv în planul individual de servicii al adultului cu handicap;
  6. să depună diligenţe pentru încadrarea în muncă, în condiţiile legii, în raport cu pregătirea, posibilităţile fizice şi psihice, pe baza recomandărilor comisiei cu competenţă în domeniu;
  7. să colaboreze cu asistenţii sociali şi echipele de specialişti, în scopul recuperării, reabilitării, orientării profesionale şi integrării sociale;
  8. să aducă la cunoştinţa direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoştinţă, orice modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu sau reşedinţă, starea materială şi alte situaţii de natură să modifice acordarea drepturilor prevăzute de lege.

Persoana care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere un copil sau adult cu handicap are următoarele obligaţii principale:

  1. să asigure creşterea şi îngrijirea corespunzătoare a persoanei cu handicap;
  2. să respecte şi/sau să urmeze activităţile şi serviciile prevăzute în planul de recuperare pentru copilul cu handicap, respectiv în planul individual de servicii al adultului cu handicap;
  3. să însoţească persoana cu handicap, la termenul necesar sau la solicitare, pentru evaluare şi reevaluare, la comisiile cu competenţă în domeniu;
  4. să se prezinte la solicitarea direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti;
  5. să colaboreze cu asistenţii sociali şi specialiştii care au ca scop recuperarea, reabilitarea, orientarea profesională şi integrarea socială;
  6. să comunice direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoştinţă, orice modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu sau reşedinţă, starea materială, precum şi alte situaţii de natură să modifice acordarea drepturilor prevăzute de lege.

Facilitati:

ART. 27

(1) Persoanele adulte cu handicap grav sau accentuat pot beneficia de credit a cărui dobândă se suportă din bugetul de stat, prin transferuri de la bugetul  Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi la bugetele direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în baza unui contract privind angajamentul de plată a dobânzii pentru achiziţionarea unui singur autovehicul şi pentru adaptarea unei locuinţe conform nevoilor individuale de acces, cu condiţia plăţii la scadenţă a ratelor creditului, dar şi cu condiţia ca valoarea creditului să nu depăşească 10.000 de euro, iar returnarea creditului să nu depăşească 10 ani. În cazul achiziţionării de autovehicule adaptate special pentru transportul persoanelor cu handicap netransferabile, dependente de scaunul cu rotile, valoarea creditului nu poate depăşi 20.000 de euro, perioada de rambursare fiind de 15 ani.

(2) Beneficiază de prevederile alin. (1) şi familia sau persoana care are în îngrijire cel puţin un copil cu handicap grav ori accentuat.

Pentru a beneficia de prevederile art. 27 din lege, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are în îngrijire un copil cu handicap grav sau accentuat se adresează direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale a sectorului municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul persoana cu handicap grav sau accentuat, denumită în continuare direcţie, şi depun prin registratură următoarele documente:

  1. cerere;
  2. copie de pe documentul care atestă încadrarea în grad de handicap;
  3. copie de pe documentul de identitate;
  4. declaraţie pe propria răspundere referitoare la faptul că respectă prevederile art. 27 din lege şi că nu a mai beneficiat de acestea;
  5. declaraţie pe propria răspundere referitoare la faptul că va comunica direcţiei orice actualizare a certificatului de încadrare sau orice modificare a domiciliului;
  6. copie de pe hotărârea judecătorească de punere sub interdicţie sau de pe dispoziţia de tutelă/curatelă, unde este cazul.

(2) În urma analizării documentelor depuse, direcţia eliberează solicitantului o adeverinţă privind acordul plăţii dobânzii la creditul obţinut în temeiul prevederilor art. 27 din lege.

(3) După obţinerea adeverinţei, solicitantul se adresează unei unităţi bancare în vederea obţinerii creditului. În urma acceptului de creditare din partea unităţii bancare, direcţia va încheia un angajament de plată a dobânzii, pe baza contractului de credit şi a graficului de rambursare.

(4) În funcţie de destinaţia creditului obţinut în condiţiile legii, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are în îngrijire un copil cu handicap grav sau accentuat includ în dosar şi următoarele documente:

  1. proiectul lucrării de adaptare a locuinţei conform nevoilor individuale de acces, însoţit de devizul de lucrări aferente adaptării; proiectul şi devizul trebuie să fie întocmite de organe abilitate;
  2. declaraţie pe propria răspundere a organului abilitat prevăzut la lit. a) din care să reiasă faptul că proiectul lucrării respectă cerinţele de accesibilitate, în conformitate cu actele normative în vigoare; sau
  3. copie de pe factura finală a autovehiculului sau copia legalizată a contractului de vânzare/cumpărare a acestuia.

(5) Graficul de rambursare a creditului se depune la direcţie ori de câte ori acesta suportă modificări; direcţia efectuează plăţile în baza ultimului grafic de rambursare depus.

(6) În situaţia în care beneficiarul creditului înregistrează restanţe la rambursarea acestuia, dobânda aferentă creditului se va suporta de către acesta.

ART. 28

(1) Persoanele cu handicap, precum şi însoţitorii sau, după caz, asistenţii personali ai acestora, deţinători de autoturisme, beneficiază de scutire de la plata tarifului de utilizare a reţelelor de drumuri naţionale, prevăzut în Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică pentru un singur autoturism deţinut de fiecare din persoanele îndreptăţite potrivit prevederilor alin. (1).

ART. 23

(1) Persoanele cu handicap grav şi accentuat beneficiază de gratuitate pe toate liniile la transportul urban cu mijloace de transport în comun de suprafaţă.

(2) Beneficiază de prevederile alin. (1) şi următoarele persoane:

  1. însoţitorii persoanelor cu handicap grav, în prezenţa acestora;
  2. însoţitorii copiilor cu handicap accentuat, în prezenţa acestora;
  3. însoţitorii adulţilor cu handicap auditiv şi mintal accentuat, în prezenţa acestora, pe baza anchetei sociale realizate de către asistentul social din cadrul compartimentului specializat al primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap;
  4. asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav;
  5. asistenţii personali profesionişti ai persoanelor cu handicap grav sau accentuat.

ART. 24

(1)  Persoanele cu handicap grav beneficiază de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet de tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele de transport fluvial, pentru 24 de călătorii pe an calendaristic.

(2) Beneficiază de prevederile alin. (1) şi următoarele persoane:

  1. însoţitorii persoanelor cu handicap grav, numai în prezenţa acestora;
  2. asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav.

(3)  Persoanele cu handicap accentuat beneficiază de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet la tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, pentru 12 călătorii pe an calendaristic.

(4) Beneficiază de prevederile alin. (3) şi însoţitorii copiilor cu handicap accentuat, numai în prezenţa acestora.

(5) Persoanele cu afecţiuni renale care necesită hemodializă în alte localităţi decât cele de domiciliu beneficiază de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet la tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial şi peste numărul de călătorii prevăzut, în funcţie de recomandarea centrului de dializă.

(6) Beneficiază de prevederile alin. (5) şi asistenţii personali sau însoţitorii persoanelor cu handicap care necesită hemodializă.

(9) Persoanele cu handicap grav sau accentuat pot opta, la cerere, pentru acordarea gratuităţii la transportul interurban sau pentru acordarea de bonuri de carburant pe suport hârtie, bonuri valorice pe suport electronic sau decontare, pentru autoturismul aflat în proprietatea acestora, familiei, asistentului personal, asistentului personal profesionist sau însoţitorului, pentru cheltuielile necesare alimentării cu carburant şi/sau alimentării mijloacelor de transport electrice, care nu depăşesc suma de 1.500 lei, anual, pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 lei, anual, pentru persoanele cu handicap accentuat. În situaţia în care persoanele cu handicap grav sau accentuat beneficiază de una dintre modalităţile de acordare a gratuităţii prevăzută în prezentul alineat, nu sunt aplicabile prevederile alin. (2) şi (4).

(10) De prevederile alin. (9) beneficiază şi părintele, tutorele, asistentul maternal sau persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat în baza unei măsuri de protecţie specială, stabilită în condiţiile legii.

ART. 42

 (1) Adultul cu handicap vizual grav poate opta pentru asistent personal sau indemnizaţie de însoţitor.

(2) Persoanele cu handicap grav care au şi calitatea de pensionari de invaliditate încadraţi în gradul I de invaliditate pot opta pentru indemnizaţia pentru însoţitor prevăzută de <LLNK 12010   263 12 2L1   0 18>Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru asistent personal. Dreptul de opţiune se menţine şi în cazul trecerii pensionarilor de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă.

(4) Părinţii sau, după caz, reprezentanţii legali ai copilului cu handicap grav, persoana sau familia care a primit în plasament un copil cu handicap grav, adulţii cu handicap grav ori reprezentanţii legali ai acestora, cu excepţia celor cu handicap vizual grav, pot opta între asistent personal şi primirea unei indemnizaţii lunare.

(5) Opţiunea se exprimă prin cerere adresată în scris direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, şi devine valabilă numai pe baza acordului exprimat în scris al acestora.

(6) Direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, vor comunica angajatorului, în termen de 5 zile, acordul pentru opţiunea exprimată în condiţiile prevăzute la alin. (5).

ART. 43

(1) Indemnizaţia lunară prevăzută la art. 42 alin. (4) este în cuantum egal cu salariul net al asistentului personal gradaţia 0, stabilit potrivit prevederilor legale care reglementează nivelul de salarizare a personalului plătit din fonduri publice.

(2) Plata indemnizaţiei lunare se asigură de primăriile în a căror rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap grav.

(3) Plata indemnizaţiei se face pe perioada valabilităţii certificatului de încadrare în grad de handicap, emis de comisiile de protecţie a copiilor sau de comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, după caz.

    (4) Nu pot beneficia de indemnizaţia lunară:

  1. părinţii sau reprezentanţii legali ai copilului cu handicap grav pentru care s-a stabilit măsură de protecţie specială, în condiţiile legii, la un asistent maternal sau într-un serviciu de tip rezidenţial;
  2. adulţii cu handicap grav sau reprezentanţii lor legali, pe perioada în care adulţii cu handicap grav se află în îngrijirea şi protecţia asistentului personal profesionist, în centre rezidenţiale publice, cu excepţia centrului de tip respiro, ori în alte tipuri de instituţii rezidenţiale publice cu caracter social, medico-social, în care se asigură întreţinere completă din partea autorităţii administraţiei publice pe o perioadă mai mare de o lună;
  3. persoanele cu handicap grav care sunt reţinute, arestate sau condamnate definitiv la o pedeapsă privativă de libertate, pe perioada reţinerii, arestării ori a detenţiei.

In domeniul protectiei persoanelor varstnice

Legislatie specifica:

 Legea nr. 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice;

– H.G. nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei nationale de evaluare a nevoilor persoanelor varstnice;

– Legea nr. 292/2010 asistentei sociale;

– Anexa nr. 1 a Ordinului nr. 29/2019 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale cu cazare, organizate ca centre rezidenţiale destinate persoanelor vârstnice, aplicabile următoarelor categorii de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin H.G. nr. 867/2015, cu modificările şi completările ulterioare: cămine pentru persoane vârstnice, cod 8730 CR-V-I, centre de tip respiro, centre de criză, cod 8730 CR-V-II, centre rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă persoane dependente, cod 8730 CR-PD-I şi cod 8790 CR-PD-II

Asistenţa socială se acordă la cererea persoanei vârstnice interesate, a reprezentantului legal al acesteia, a instanţei judecătoreşti, a personalului de specialitate din cadrul consiliului local, a poliţiei, a organizaţiei pensionarilor, a unităţilor de cult recunoscute în România sau a organizaţiilor neguvernamentale care au ca obiect de activitate asistenţa socială a persoanelor vârstnice.Dreptul la asistenţă socială, prevăzut de prezenta lege, se stabileşte pe baza anchetei sociale.

Obligatiile autoritatilor publice locale:

1 – sa asigure servicii comunitare pentru persoanele vârstnice prin servicii de:

  1. îngrijirea temporară sau permanentă la domiciliu prin :
  2. servicii sociale privind, în principal, îngrijirea persoanei, prevenirea marginalizării sociale şi sprijinirea pentru reintegrarea socială, consiliere juridică şi administrativă, sprijin pentru plata unor servicii şi obligaţii curente, îngrijirea locuinţei şi gospodăriei, ajutor pentru menaj, prepararea hranei; aceste servicii sociale se acorda cu plata unei contribuţii, în funcţie de tipul de servicii acordate şi de venitul persoanei, fără a se depăşi costul acestora calculat pentru perioada respectivă. Tipurile de servicii şi costul acestora se stabilesc de autorităţile administraţiei publice locale, cu respectarea prevederilor legii.
  3. servicii sociomedicale privind, în principal, ajutorul pentru realizarea igienei personale, readaptarea capacităţilor fizice şi psihice, adaptarea locuinţei la nevoile persoanei vârstnice şi antrenarea la activităţi economice, sociale şi culturale, precum şi îngrijirea temporară în centre de zi, aziluri de noapte sau alte centre specializate; aceste servicii sociale se acorda cu plata unei contribuţii, în funcţie de tipul de servicii acordate şi de venitul persoanei, fără a se depăşi costul acestora calculat pentru perioada respectivă. Tipurile de servicii şi costul acestora se stabilesc de autorităţile administraţiei publice locale, cu respectarea prevederilor legii.
  4. servicii medicale, sub forma consultaţiilor şi îngrijirilor medicale la domiciliu sau în instituţii de sănătate, consultaţii şi îngrijiri stomatologice, administrarea de medicamente, acordarea de materiale sanitare şi de dispozitive medicale.
  5. îngrijirea temporară sau permanentă într-un cămin pentru persoane vârstnice;
  6. îngrijirea în centre de zi, cluburi pentru vârstnici, case de îngrijire temporară, apartamente şi locuinţe sociale, precum şi altele asemenea.

2 – pe baza grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, care prevede criteriile de încadrare în grade de dependenţă, sa evalueze nevoile persoanei varstnice prin anchetă socială/fisa de evaluare socio-medicala geriatrica care se elaborează pe baza datelor cu privire la afecţiunile ce necesită îngrijire specială, capacitatea de a se gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene, condiţiile de locuit, precum şi veniturile efective sau potenţiale considerate minime pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieţii.

3- sa aprobe, respinga, suspende sau înceteze dreptul la servicii de asistenţă socială pentru persoanele vârstnice pentru serviciile de asistenţă socială organizate pe plan local, pentru îngrijirea în căminele aflate în administrare şi pentru îngrijirea la domiciliu;

4 – sa acorde consiliere gratuită în vederea încheierii actelor juridice de vânzare-cumpărare, donaţie sau împrumuturi cu garanţii imobiliare care au drept obiect bunurile mobile sau imobile ale persoanei vârstnice respective. Persoana vârstnică, va fi asistată, la cererea acesteia sau din oficiu, după caz, în vederea încheierii unui act juridic de înstrăinare, cu titlu oneros ori gratuit, a bunurilor ce îi aparţin, în scopul întreţinerii şi îngrijirii sale, de un reprezentant al autorităţii tutelare a consiliului local în a cărui rază teritorială domiciliază persoana vârstnică respectivă.

5- sa angajeze personal de îngrijire la domiciliu prin plata cu ora, fracţiuni de normă sau normă întreagă, în funcţie de perioada de îngrijire necesară a se acorda şi cu respectarea criteriilor prevăzute de standardele de calitate aplicabile în domeniu, conform legislaţiei în vigoare.

6- suportarea drepturilor salariale din bugetul local, pentru jumătate de normă de munca, corespunzător salariului brut lunar al îngrijitorului la domiciliu, potrivit Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru soţul şi rudele care au în îngrijire o persoană vârstnică dependentă ce pot beneficia de program lunar redus de lucru, de o jumătate de normă.

7– sa asigure inmormantarea persoanei vârstnice lipsite de susţinători legali sau când aceştia nu pot să îşi îndeplinească obligaţiile familiale datorită stării de sănătate sau situaţiei economice precare.

Servicii sociale cu cazare furnizate de catre DGASPC Teleorman destinate personelor varstnice

  1. Centrul pentru persoane vârstnice Cervenia
  2. Centrul pentru persoanele vârstnice Furculeşti
  3. DOCUMENTE NECESARE IN VEDEREA ADMITERII IN CENTRU
Sari la conținut