Complexul de Servicii Destinate Copilului și Familiei Alexandria are în structură:
- CENTRUL DE ÎNGRIJIRE ŞI RECUPERARE DE ZI PENTRU COPILUL CU NEVOI SPECIALE ALEXANDRIA – Licență de funcționare seria LF nr. 0001396 – 16.12.2021-15.12.2026
- CENTRUL DE ZI DE RECUPERARE PENTRU COPIII CU TULBURĂRI DIN SPECTRUL AUTIST ALEXANDRIA – Licență de funcționare seria LF nr. 0000311 – 12.07.2022-11.07.2027
- CENTRUL MATERNAL ALEXANDRIA – Licență de funcționare seria LF nr. 0001338 – 30.11.2021-29.11.2026
- CENTRUL DE URGENŢĂ ALEXANDRIA – Licență de funcționare seria LF nr. 0000309 – 12.07.2022-11.07.2027
- NUMĂRUL UNIC NAȚIONAL 119 (destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului).
CENTRUL DE ÎNGRIJIRE ŞI RECUPERARE DE ZI PENTRU COPILUL CU NEVOI SPECIALE ALEXANDRIA
Centrul funcţionează, in cadrul DGASPC Teleorman, în regim de componentă funcţională a Complexului de Servicii Destinate Copilului si Familei fără personalitate juridică, cu sediul in municipiul Alexandria, str. Dunarii, nr.7, judetul Teleorman.
Beneficiarii serviciilor sociale
(1) Beneficiarii direcţi ai centrului sunt:
- copii cu deficienţe neuro-psiho-motorii din familii şi părinţii acestora, cărora li se acordă servicii destinate prevenirii separării lor şi care au domiciliul în Alexandria şi împrejurimi;
- copii cu deficienţe neuro-psiho-motorii aflaţi în plasament la AMP;
- copii cu deficienţe neuro-psiho-motorii care au beneficiat de o măsură de protecţie specială şi au fost reintegraţi în familie.
(2) În funcţie de numărul de specialişti care lucrează în centru, se va stabili şi numărul de beneficiari ai serviciilor acestui centru.
(3) Condiţiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
- cerere de înscriere;
- acte de identitate copil ( certificat/carte de identitate);
- acte de identitate părinţi;
- certificat de căsătorie părinţi/copie de pe hotărîrea de divorţ;
- adeverinţă de elev pt. beneficiar;
- acte care să justifice veniturile familiei;
- certificat de handicap;
- hotărîre de plasament pt cei care beneficiază de o formă de protecţie specială la AMP;
- recomandare de la medicul specialist/medicul de familie;
- analize medicale care să indice includerea copilului in colectivitate;
- planul de recuperare elaborate de Compartimentul de Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilităţi.
(4) Pe baza planului de recuperare elaborat de Compartimentul de Evaluare Complexă a Copilului cu Dizabilităţi, părintele sau alt reprezentant legal al copilului cu deficienţe solicită accesul la serviciile centrului, prin completarea unei cereri, pe care o înregistrează la Registratura DGASPC Teleorman.
(5) Cererea urmează circuitul documentelor şi, in final este repartizată sefului Complexului de Servicii destinate copilului si familei. După constituirea dosarului, acesta este predat managerului de caz pentru prezentarea in Comisia de Selecţie a dosarelor copiilor care vor beneficia de serviciile centrului.
(6) In urma selectării dosarelor, membrii Comisiei vor întocmi un proces-verbal şi care va fi avizat de directorul general. Ulterior, procesul verbal va sta la baza emiterii dispoziţiilor individuale de admitere în centru. Managerul de caz intocmeste un tabel nominal cu copiii admisi in centru, in regim intern şi extern, pe care, impreună cu dispozitiile de admitere, le comunică sefului de centru.
(7) Condiţii de încetare a serviciilor:
- a) prestarea serviciilor către beneficiar încetează odată cu prevederile dispoziţiei prin care s-a dispus înscrierea copilului în programul centrului, pe o perioadă determinată, în condiţiile în care, în urma reevaluării fiecărui caz in parte, nu s-a recomandat continuarea prestării serviciilor pentru copil.
- b) Prestarea serviciilor către beneficiar poate înceta mai devreme decît perioada prevăzută în contractul cu familia sau în dispoziţie dacă:
- familia solicită acest lucru şi în urma reevaluării cazului de către specialiştii centrului se consideră că această măsură este în interesul superior al copilului;
- familia nu mai întruneşte condiţiile prevăzute în criteriile de selecţie a beneficiarilor;
- beneficiarii nu îşi respectă obligaţiile contractuale.
(8) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în „Centrul de Ingrijire si Recuperare de Zi Pentru Copilul cu Nevoi Speciale Alexandria” au următoarele drepturi:
- să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
- să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
- să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
- să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate;
- să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exerciţiu;
- să li se garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
- să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
- să li se respecte toate drepturile speciale în situaţia în care sunt minori sau persoane cu dizabilităţi.
(9) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în „Centrul de Ingrijire si Recuperare de Zi Pentru Copilul cu Nevoi Speciale Alexandria” au următoarele obligaţii:
- să furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică;
- să participe, în raport cu vârsta, situaţia de dependenţă etc. la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
- să contribuie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materială;
- să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală;
- să respecte prevederile prezentului regulament.
CENTRUL DE ZI DE RECUPERARE PENTRU COPIII CU TULBURĂRI DIN SPECTRUL AUTIST ALEXANDRIA
Centrul funcţionează, in cadrul DGASPC Teleorman, în regim de componentă funcţională a Complexului de Servicii Destinate Copilului si Familei fără personalitate juridică cu sediul in mun Alexandria, str. Dunarii nr.7, jud.Teleorman.
Beneficiarii serviciilor sociale
(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în “Centrul de Zi de Recuperare pentru copiii cu Tulburări din Spectrul Autist” sunt copii cu o tulburare de spectru autist ce prezintă documente ce atestă diagnosticul de autism sau tulburări asociate.
(2) Condiţiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
- pentru fiecare beneficiar înregistrat la centru se completează un dosar individual. Dosarul este identificat după codul cazului (inițiale, vârsta, județ) și conține:
- cerere completată de către părinte/ reprezentantul legal;
- document medical cu diagnostic TSA (copie);
- certificat de naștere sau, după caz, carte de identitate (persoana cu TSA) (copie);
- acord cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și Formular de înregistrare în grup țintă (copie, originalul fiind trimis către RAA conform procedurii detaliate în Raportarea datelor și documentelor justificative);
- in afara copiilor după documentele privind apartenența la grupul țintă, pentru fiecare beneficiar se păstrează în dosarul individual toate documentele de lucru ale cazului, îndosariate cronologic.
- aceste documente de lucru se completează de către personalul centrului cu ocazia fiecărei intervenții oferite persoanei cu TSA:
- acord informat părinte/ reprezentant legal privind înregistrarea video (se va completa în cazul în care se convine împreună cu aparținătorul legal filmarea unor sesiuni de evaluare și/sau intervenții în scopul evaluării ulterioare a progresului);
- raport evaluare psihologică– model orientativ;
- analiza funcțională;
- plan de intervenție – model orientativ;
- fișa de înregistrare sesiuni lucru pentru persoana cu TSA și aparținători;
- admiterea ca beneficiari ai centrului se realizează la solicitarea părinților/ reprezentanților legali. Beneficiarii se pot adresa direct centrului sau pot fi referiți de către alt un serviciu (ex. serviciile de evaluare complexă – SEC, alte servicii sociale din cadrul DGASPC, organizații neguvernamentale, cabinete de psihiatrie, cabinete de psihologie, medici de familie, centre de sănătate mintală);
- solicitarea pentru admiterea ca beneficiar al centrului se face prin completarea unei cereri adresată Directorului General al DGASPC, care va fi luată în evidență la centru;
- coordonatorul centrului va delega o persoană din centru pentru soluționarea fiecărui caz în parte și luarea în evidență, astfel încât furnizarea serviciilor solicitate să nu fie întârziată. Beneficiarul este luat în evidență de un angajat al Centrului care este numit responsabil de caz;
- in cazul în care persoana cu TSA este încadrată în grad de handicap, atunci responsabilul de caz din centru, va colabora cu managerul de caz;
- se vor lua în evidență inclusiv solicitările de la persoanele cu TSA care prezintă un diagnostic medical și care nu dețin certificat de încadrare în grad de handicap;
- având în vedere ca intervențiile oferite în cadrul centrelor se adresează în principal minorilor, părinții/reprezentantul legal al copilului semneză un contract prin care este de acord ca beneficiarul să fie evaluat și să primească tipul de intervenție potrivit în situatia respectivă și încadrat în setul de intervenții propuse de centru. Prin intermediul acestui contract, părinții/ reprezentantul legal al copilului își vor da acordul cu privire la faptul că unele dintre tehnicile care vor fi utilizate în cazul copilului lor vor fi înregistrate;
- in funcţie de nevoile special si personale ale beneficiarului centrului, acesta va fi referit și către alte servicii specializate (de exemplu: logopedie, kinetoterapie, terapie ocupațională etc.). Monitorizarea atingerii obiectivelor specifice și a derulării va fi realizată de managerul de caz și /sau de responsabilul de caz din Centru.
(3) Condiţii de încetare a serviciilor sociale:
- serviciile de specialitate nu mai sunt oferite persoanei cu TSA în următoarele condiţii:
- familia/ reprezentantul legal dorește încetarea colaborării cu centrul;
- familia/ reprezentantul legal nu accesează centrul 3 luni consecutive;
- persoana cu TSA care este reintegrată în familie prin încetarea unei măsuri de protecţie va avea domiciliul într-o altă localitate;
- schimbare de domiciliu;
- responsabilul de caz/managerul de caz vor elabora şi preda părintelui/reprezentantului legal un raport de evaluare finală al cazului. După primirea acestui raport de către familie, cazul este considerat închis. Pentru continuarea demersurilor de recuperare pentru prima situaţie descrisă mai sus, responsabilul de caz/ managerul de caz vor orienta cazul către un serviciu specializat din noua localitate de domiciliu.
(4) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în “Centrul de Zi de Recuperare pentru copiii cu Tulburări din Spectrul Autist” au următoarele drepturi:
- să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
- să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
- să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
- să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate;
- să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exerciţiu;
- să li se garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
- să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
- să li se respecte toate drepturile speciale în situaţia în care sunt minori sau persoane cu dizabilităţi.
(5) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în “Centrul de Zi de Recuperare pentru copiii cu Tulburări din Spectrul Autist” au următoarele obligaţii:
- să furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică;
- să participe, în raport cu vârsta, situaţia de dependenţă etc. la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
- să contribuie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materială;
- să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală;
- să respecte prevederile
CENTRUL MATERNAL ALEXANDRIA
Centrul funcţionează in cadrul DGASPC Teleorman, în regim de componentă funcţională a Complexului de Servicii destinate Copolilui si Familiei, fără personalitate juridică cu sediul in mun Alexandria, str. Dunarii nr.7, jud.Teleorman.
Beneficiarii serviciilor sociale
(1) În Centrul Maternal, cuplurile mama-copil, care beneficiaza de servicii sociale sunt:
- mama cu copil nou-născut, cu risc de abandon ;
- mame cu copii care temporar nu (mai) au locuinta sau/şi care se confrunta cu mari probleme (financiare, profesionale, relationale) fiind în imposibilitate de a răspunde corespunzător nevoilor specifice ale copilului.
(2) Condiţiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
- cuplul mamă – copil beneficiază de găzduire, asistenţă şi suport în cadrul Centrului Maternal, pe perioadă determinată de timp, în baza cererii întocmită de mama sau gravida în ultimul trimestru de sarcină;
- pe baza dispoziţiei dată de directorul general al instituţiei pentru primirea cuplului mamă-copil/gravidei în ultimul trimestru de sarcină care este insotita de planul de servicii a cărui finalitate este prevenirea separării copilului de mama sa/părinţii săi şi pe baza raportului de evaluare iniţială. Planul de servicii trebuie să fie întocmit de persoana cu atribuţii de asistenţă/serviciul de asistenţă socială din cadrul primăriilor de la domiciliul mamei;
- in cazul în care mama/gravida în ultimul trimestru de sarcină este minoră, admiterea acesteia se face în baza unei hotărîri de plasament emisă de CPC Teleorman sau instanţă, iar admiterea copiilor/copilului se face pe baza dispoziţiei scrise a directorului general; în acest caz, pentru mamă sau gravidă minoră se va intocmi Plan individualizat de protectie, de către managerul de caz din cadrul DAGASPC; cererea de admitere va fi semnată de părinţi sau alt reprezentant legal al acesteia;
- pentru gravida minoră, care are deja o măsură de protecţie, de tipul plasamentului sau plasamentului în regim de urgenţă, situaţia acesteia va fi reevaluată în noul context în vederea transferului în Centrul Maternal;
- inainte de admiterea în Centru, cuplul mamă-copil va vizita Centrul şi vor fi informaţi în legătură cu drepturile şi obligaţiile ce-i revin pe perioada rezidenţei, in situatia in care cazul inregistrat la DGASPC nu reprezintă o urgentă;
- la admiterea în Centru, mama/gravida în ultimul trimestru de sarcină va semna convenţia de plasament;
- cuplul mamă–copil va fi evaluat medical (şi psihiatric), cu excepţia cazurilor în care este vorba despre o primire în regim de urgenţă;
- responsabilul de caz va solicita, la admiterea în Centru, fişa medicală a copilului/copiilor, recomandările medicale, copie după ultimele analize medicale.
- in urma evaluăriii iniţiale, realizate de specialistii din cadrul serviciului Intervenţie in regim de urgentă in domeniul asistentei sociale şi Managementul calităţii, managerul de caz va realiza raportul de evaluare detaliată; acest document va fi inaintat, de către managerul de caz, directorului general adjunct, pentru avizare. În intervalul de 2 săptămini de la evaluarea initială, managerul de caz, impreună cu echipa pluridisciplinară, din care face parte medicul cu atributii in Centru, psihologul cu atributii in Centru, va realiza si PIP;
(3) Condiţii de încetare a serviciilor din Centrul Maternal Alexandria
- pentru părăsirea Centrului, în perioada rezidenţei, se vor desfăşura activităţi specifice, atît pentru (re)integrarea socio-profesională a cuplului mamă-copil şi referirea către alte servicii sociale pentru susţinerea reintegrării şi menţinerea legăturii cu familia, cît şi pentru transferul către un alt serviciu social.
- pregătirea părăsirii centrului se concentrează pe următoarele aspecte:
a) evaluarea finală a nevoilor copilului şi mamei, în vederea elaborării planului de servicii post-rezidenţial;
b) cuplul mamă-copil trebuie să cunoască demersurile care urmează să fie întreprinse, inclusiv profesioniştii care urmează să participe la implementarea planului de servicii post-rezidenţial;
c) autorităţile locale din comunitatea unde urmează să meargă cuplul mamă-copil, vor fi contactate şi implicate în implementarea acestui plan;
d) îndeplinirea tuturor formalităţilor administrative şi legale de părăsire a Centrului.
3. pentru incetarea rezidenţei, managerul de caz va intocmi un raport de anchetă socială cu această propunere. Monitorizarea cuplului mamă-copil, după iesirea din Centru, va fi făcută de managerul de caz, impreună cu asistentul social de la domiciliul unde se face reintegrarea; asitentului social i se va solicita intocmirea de rapoarte lunare de monitorizare; după primirea acestor rapoarte, managerul de caz va propune inchiderea dosarului şi va asigura arhivarea acestuia, conform prevederilor legale.
(4) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în „Centrul Maternal Alexandria” au următoarele drepturi:
- să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
- să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
- să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
- să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate;
- să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exerciţiu;
- să li se garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
- să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
- să li se respecte toate drepturile speciale în situaţia în care sunt minori sau persoane cu dizabilităţi.
(5) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în Centrul Maternal Alexandria au următoarele obligaţii:
- să furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică;
- să participe, în raport cu vârsta, situaţia de dependenţă etc., la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
- să contribuie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materială;
- să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală;
- să respecte prevederile prezentului regulament.
CENTRUL DE URGENŢĂ ALEXANDRIA
Beneficiarii serviciilor sociale
(1) În “Centrul de Urgenţă” beneficiază de complexul de servicii, copii 7-18 ani victime ale violenţei, abuzului, neglijării, exploatării.
(2) Condiţiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:
- admiterea se face în baza plasamentului în regim de urgentă stabilit prin dispozitie scrisă a directorului general al DGASPC, în urma evaluării iniţiale a situaţiei copilului;
- plasament in regim de urgenta stabilit de instanta judecatoreasca actiune formulata pe cale de ordonanta presedintiala;
- fiecare copil aflat în pericol iminent în propria familie şi familia lărgită beneficiază de protecţie în regim de urgenţă în cadrul Centrului. De asemenea, copiii aflaţi în pericol iminent pe perioada plasamentului în familie substitutivă (familii de plasament, asistent maternal profesionist) beneficiază de protecţie în regim de urgenţă în cadrul acestui Centru;
- evaluarea iniţială a situaţiei copilului se realizează de către specialistii Serviciului Interventie in regim de urgentă in domeniul asistentei sociale, care propun şi plasamentul in Centru, prin intocmirea referatului pentru emiterea dispoziţiei in regim de urgenţă;
- in situaţii de urgenţă medicală, profesionistul care a evaluat iniţial situaţia copilului se asigură că acesta beneficiază de tratamentul medical şi/sau chirurgical necesar în condiţii de spitalizare şi anunţă directorul general, în vederea înregistrării cazului şi, după externarea copilului, a luării deciziei plasamentului în regim de urgenţă.
- după emiterea dispozitiei de plasament in regim de urgentă, dosarul este predat la Serviciul Management de caz, in vederea evaluării detaliate – care se va realiza impreună cu personalul Centrului;
- la admiterea în Centru, educatorul /asistentul medical care a preluat copilul, va deveni persoana de referintă a copilului. La admitere, fiecărui copil i se prezintă clar, în funcţie de gradul său de maturitate, care sunt principalele reguli de organizare şi funcţionare ale Centrului, pe care trebuie să le respecte;
- copilului i se asigură un mediu primitor, în care i se respectă identitatea cu toate aspectele ei şi este încurajat sâ-şi exprime sentimentele legate de separarea faţă de părinţi sau căminul în care a trăit până la admiterea în Centru;
- după admiterea in Centru, persoana de referintă răspunde de completarea Fisei la admitere şi evolutie a copilului in Centru, care va oferi, in orice moment, informatii despre situaţia fiecărui copil in parte;
- persoana de referinţă a copilului are obligatia de a constitui dosarul plasamentului în regim de urgenţă, care include, obligatoriu, copia dispozitiei directorului general al DGASPC şi a PIP-ului, elaborat de managerul de caz, impreună cu specialistii Centrului;
- după emiterea dispoziţiei directorului general, managerul de caz are la dispozitie 30 de zile pentru evaluarea detaliată a situaţiei copilului;
- scopul evaluării detaliate este de a formula propuneri pertinente, avandu-se in vedere, in primul rand, reintegrarea în familie. Atunci când acest lucru nu este posibil, se fac propuneri referitoare la luarea unei măsuri de protecţie însoţite de planul individualizat de protecţie – în ordinea priorităţii şi în funcţie de caz: plasament pentru copil alături de părintele protector într-un centru de recuperare pentru victimele violenţei în familie, plasament în familia lărgită, la asistent maternal profesionist, continuarea şederii în Centru cu măsură de plasament, plasament într-un centru de plasament de tip familial.
Condiţii de încetare a serviciilor:
- centrul trebuie să contribuie la asigurarea condiţiilor necesare şi pregătirii corespunzătoare a ieşirii copilului din centru şi/sau din sistemul de protecţie a copilului;
- copiii vor beneficia de servicii sociale pentru a se reintegra în familie şi/sau societate;
- pregătirea ieşirii copilului din “Centrul de Urgenţă” se concentrează pe următoarele aspecte: cunoaşterea de către copil a caracteristicilor concrete ale viitorului mod de viaţă, pe cât posibil antrenarea prin programe de tranziţie; pregătirea familiei sau, după caz, a familiei lărgite ori a familiei substitutive;
- in funcţie de rezultatele evaluării detaliate a situaţiei fiecărui copil, precum si de evolutia copilului in Centru, procesul de pregătire a iesirii din Centru – prin reintegrare familială, integrare in familia lărgită, plasament la familie/persoană/AMP sau plasament intr-un centru rezidenţial – va fi diferentiat, astfel incit copilul să primească cele mai complete şi utile informaţii despre noul mediu de crestere si ingrijire. Personalul Centrului, managerul de caz, dar, mai ales, psihologul care are atributii in Centru, vor răspunde in mod direct de pregătirea iesirii copilului din Centru. Toate demersurile făcute in acest sens, intalnirile copilului cu familia, AMP, etc se vor regăsi in documente in cadrul dosarului de plasament;
- in situaţia reintegrării în familie, managerul de caz intocmeste un raport de anchetă socială, in care, justificat, propune emiterea dispozitiei directorului general, de incetare a plasamentului in regim de urgenţă. De asemenea, la incetarea măsurii de protectie, managerul de caz, impreună cu asistentul social de la domiciliul unde a fost reintegrat copilul, va asigura monitorizarea post servicii ;
- in cazul transferului copilului către un centru rezidenţial, AMP, altă familie decit cea naturală, la iesirea din Centru, aceste persoane (inclusiv coordonatorul centrului rezidenţial) vor primi, in scris – in baza unui proces verbal – informaţii despre copil, in primul rind despre starea de sănătate a copilului (tratamente, diagnostic stabilit in perioada sederii in Centru, medicatie care trebuie administrată etc). ;
- În situaţia în care copilul părăseşte Centrul, managerul de caz, impreună cu personalul Centrului, vor implica asistentul social de la domiciliul unde se va face reintegrarea/coordonatorul centrului unde va fi transferat copilul/AMP pentru a se asigura că acesta beneficiază de transport adecvat şi că este însoţit pe durata transportului;
- in cazul reintegrării in familie, managerul de caz trebuie să se asigure că monitorizarea situaţiei copilului, pentru cel puţin 3 luni de la ieşirea din evidenţa sistemului de protecţie a copilului. Rapoartele de monitorizare postservicii vor sta la baza inchiderii cazului copilului, managerul de caz avind obligatia de a preda dosarul la arhiva institutiei.
- documente care atestă pregătirea copilului şi, după caz, a familiei, familiei lărgite sau familiei substitutive se vor atasa în dosarul plasamentului în regim de urgenţă; de exemplu, documente referitoare la: vizite ale copilului la familia substitutivă sau serviciul de tip rezidenţial unde urmează să se mute,; întâlniri ale copilului cu familia, familia lărgită sau familia substitutivă; şedinţe de consiliere efectuate cu copilul şi/sau cu familia.
(3) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în “Centrul de Urgenţă ” au următoarele drepturi:
- să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
- să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
- să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
- să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate;
- să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exerciţiu;
- să li se garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
- să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
- să li se respecte toate drepturile speciale în situaţia în care sunt minori sau persoane cu dizabilităţi.
(4) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în “Centrul de Urgenţă” au următoarele obligaţii:
- să furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică;
- să participe, în raport cu vârsta, situaţia de dependenţă etc., la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
- să contribuie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materială;
- să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală;
- să respecte prevederile prezentului regulament.
NUMĂRUL UNIC NAȚIONAL 119
DESTINAT RAPORTĂRII CAZURILOR DE ABUZ,NEGLIJARE,EXPLOATARE ȘI ORICE ALTĂ FORMĂ DE VIOLENȚĂ ASUPRA COPILULUI
1.Dispoziții Generale
-
- Numărul unic național 119 este destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violență asupra copilului.
- Infrastructura necesară operării numărului unic național 119 de către Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului este asigurată de Serviciul de Telecomunicații Speciale.
- 119 reprezintă serviciul telefonul copilului prevăzut de art. 96 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului republicată, cu modificările și completările ulterioare, înlocuind numerele de telefon cu această destinație de la nivelul DGASPC.
- La 119 se raportează cazurile de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului, așa cum sunt ele definite de HG nr. 49/2011, anexa 1 Metodologia-cadru privind prevenirea şi intervenția în echipă multidisciplinară şi în rețea în situațiile de violență asupra copilului şi de violență în familie.
- Sistemul de operare permite preluarea apelurilor în ordine, cu sistem de așteptare și înregistrare a numerelor de telefon ale apelanților și a convorbirilor, astfel că apelanții pot fi sunați dacă apelul nu a putut fi preluat sau dacă e nevoie de informații suplimentare.
- Regimul de permanență
- Numărul unic național 119 funcționează în regim de permanență, fiind disponibil continuu, 24/24h, 7 zile pe săptămână, inclusiv în perioada sărbătorilor legale.
- DGASPC asigură suficient personal de specialitate pentru funcționarea în regim de permanență a numărului unic 119 și echipa mobilă care intervine în teren pentru verificarea sesizărilor privind posibilele cazuri de urgență de abuz, neglijare, exploatare şi orice formă de violență asupra copilului care sunt semnalate inclusiv la 119.
- Gratuitate
Numărul unic 119 este gratuit pentru apelanți și pentru DGASPC, iar mentenanța și întreținerea echipamentelor sunt asigurate de STS.
- Gestionarea apelurilor la Numărul unic 119
- Sarcina principală a consilierului 119 este de a obține de la apelant informațiile generale privind situația de urgență/criză sau de violentă asupra copilului și de a le transmite mai departe echipei mobile, psihologilor sau altor servicii specializate de la nivelul DGASPC.
- Etapele procesului de gestionare a apelurilor recepționate la Numărul unic 119 sunt preluarea, procesarea și transferul.
Dacă apelul este non-urgent și nu sunt necesare îndrumări sau consilierul 119 nu are la dispoziție informații pe care să le poate furniza apelantului, deconectează apelul.